Brabants Dagblad (Mei 1999)

Agrarisch postorderbedrijf in Kruisstraat spiegelt zich aan groot voorbeeld Nordpost 

'Verrassend dat het meteen goed liep' 

Een half jaar geleden begonnen Oskar en Alexandra van Straaten in Rosmalen een agrarisch postorderbedrijf, een fenomeen in Nederland. Inmiddels is de tweede catalogus van Agradi verstuurd en loopt het storm met de bestellingen. 

Door Bertjan Kers. Afrasterschriklint, emmerstatieven, kalverdrijfspenen, staarthouders, uiernetten en ontwormingsmiddel. Handelswaar voor Oskar van Straaten, directeur en oprichter van het agrarische postorderbedrijf Agradi in Rosmalen. De 33-jarige Van Straaten, afgestudeerd in agrarische marketing, had een tijdje bij Reci-prof, de groothandel van zijn vader gewerkt. Hij voelde er echter weinig voor om dat bedrijf in onderdelen voor melkmachines over te nemen. Hij kwam er echter wel in contact met de Zweedse firma Nordpost die allerlei agrarische benodigdheden via postorder verkocht. Dat bracht hem op het idee om zoiets in Nederland te beginnen. Een half jaar geleden gingen hij en zijn vrouw Alexandra van start op het Rosmalense bedrijventerrein De Kruisstraat. 

Marktonderzoek „Agrarische postorderbedrijven zijn in landen als Zweden en de Verenigde Staten niet weg te denken", vertelt de ondernemer. „In Nederland bestond een agrarische verzend-service nog niet. Wel zijn er een paar gespecialiseerde winkels en wat handelaren die bij boerenbedrijven langs gaan. Ook zijn er wel dealers van melkmachines of tractoren die wat andere agrarische benodigdheden verkopen en natuurlijk de dierenartsen die medicijnen verkopen, maar een postorderbedrijf voor agrariërs was er nog niet. Voor mijn marktonderzoek heb ik duizend boeren geënquêteerd en daaruit bleek onder andere dat zij bestellen via postorder wel zien zitten. Boeren krijgen het steeds drukker en voor hen is het gemakkelijk om een overzichtelijke catalogus te hebben met duidelijke prijzen waar ze uit kunnen bestellen. Bovendien is de helft van de boeren gewend aan het postorderfenomeen. Ze blijken regelmatig te bestellen bij Wehkamp of Otto." Agradi richt zich voorlopig vooral op de veehouders, maar op termijn wil het bedrijf er voor alle agrariërs zijn. Ze kunnen er niet alleen gereedschappen, emmers en medicijnen bestellen. Het as-sortiment omvat ook klompen, bodywarmers, speelgoed-tractoren en met koeien bedrukte stropdassen. „Die producten bijten elkaar niet en ze worden met de andere artikelen meebesteld." 

'Boeren zijn gewend aan postorderen' 

Van Straaten heeft wat dat betreft veel afgekeken van zijn grote voorbeeld Nordpost, dat een klein aandeel in Agradi heeft. „Uit de samenwerking met de Zweden leer ik veel. Zo maakte ik me zorgen toen de bestellingen plots afnamen. Dat bleek met het goede weer te maken te hebben. 'Schijnt de zon?', vroegen ze bij Nordpost, 'dan zitten de boeren op het land. Als het weer gaat regenen komen de bestellingen vanzelf weer op gang'. Nordpost heeft op het Internet ook een site waar hun klanten voor bestellingen terecht kunnen. „Met de eigen site van Agradi is het nog niet zover, maar daar wil ik uiteindelijk wel naar toe." Bestellingen In november verzond Agradi de eerste twintigduizend catalogi in het zuiden van het land. Tot vreugde van Van Straaten was de respons goed. „De grootste verrassing was dat het meteen goed liep. Veel mensen vroegen informatie en de eerste bestellingen kwamen binnen. We waren echter iets te laat met de verzending - ik weet nu dat de klanten de wintercatalogus moeten hebben voordat de dieren op stal staan - en er stonden nog wat fouten in de catalogus, maar gelukkig sloeg het concept aan." Uit het feit dat de bestellingen maanden na verzending van de catalogus bleven binnen-komen leidde Van Straaten af dat agrariërs het boekje van Agradi bewaarden. Inmiddels is de tweede, dikkere, catalogus de deur uit en verspreid onder 50.000 boeren in het hele land. „Ik was bang dat in Nederland de drempel voor een dergelijk postorderbedrijf te hoog was, maar dat valt mee. Onze klanten komen nu met herhalingsaankopen." Binnen twee jaar denkt Van Straaten met Agradi een omzet te boeken van ongeveer twee miljoen gulden. Zijn boekwerk moet dan twee keer per jaar bij zo'n tachtigduizend boeren op de mat vallen. Met zijn Europese collega's wil hij de inkoop gaan bundelen om de kosten te drukken. Als hij een paar procent van de grote markt in agrarische artikelen kan veroveren is hij tevreden. 

Oskar Alexandra Brabants Dagblad 1999

Oskar en Alexandra van Straaten in het magazijn van Agradi. Foto Jan Verhoeff